Onze visie
Leren in en met de natuur

Buiten leren staat dagelijks op het programma. Elke dag trekt iedere klas naar buiten
voor minstens 1 activiteit.
Wanneer je rondloopt op onze school, vind je wel altijd ergens een klas buiten.
Door de verschillende buitenruimtes, met en zonder afdak, kunnen de kinderen
bij ieder weertype buiten leren.
Buiten leren en spelen is goed voor de gezondheid. Het bevordert de creativiteit, de sociale en motorische ontwikkeling. Tijdens buitenlessen wordt er heel veel bewogen,
zo raken de kinderen hun energie kwijt.
Onze school ligt aan een bosje. We omarmen onze omgeving en brengen graag tijd door tussen de bomen en de vogels. Samen met onze kinderen dragen we zorg voor onze omgeving.
We hebben respect voor de natuur, onze omgeving en elkaar.


Ervaringsgericht en onderzoekend leren

De natuurlijke verwondering, verbazing en nieuwsgierigheid van de kinderen krijgt een centrale plaats binnen ons projectonderwijs. We vertrekken vanuit hun onderzoeksvragen en bouwen samen met hen een project op. Zij zijn als het ware de regisseurs van hun eigen leerproces. We sluiten aan bij de leefwereld van de kinderen om de leermotivatie en het leerplezier hoog te houden.
We trekken zoveel als mogelijk de echte wereld in. We gaan veel op onderzoek buiten de schoolmuren of we nodigen experts uit binnen de schoolmuren.
Als kers op de taart sluiten we ieder project af met een apotheose. De kinderen maken een eigen museum, of ze organiseren een pannenkoekenrestaurant of ze maken hun eigen uitzending van het menselijk lichaam zoals dokter Bea.
We geven de kinderen zin en een doel om de leerinhouden te verwerken, want ze hebben die nodig om hun eindactiviteit te volbrengen.
Vaak worden (groot)ouders betrokken bij de projecten. Zij gaan mee op de vele uitstappen, worden uitgenodigd op de eindactiviteiten of komen een handje helpen tijdens een namiddagactiviteit op school.
LIST: Lezen Is Tof

Lezen is een kernvaardigheid. Goed kunnen lezen versterkt je kunnen in alle andere vakgebieden.
Als LIST-school zetten we onze focus op leesplezier en leesmotivatie.
Als een kind graag leest, dan leest dat kind meer en verbetert de leesvaardigheid.
Iedereen heeft een BOEK dat jou de zin in lezen bezorgt. We gaan, als school, samen met de kinderen de zoektocht naar dat boek aan. We begeleiden de kinderen bij het kiezen, begrijpen en lezen van boeken.
Met onze uitgebreide schoolbibliotheek vindt ieder kind wel zijn gading.
We starten bijna elke dag met een half uur lezen. We leren de kinderen ontspannen en genieten van een goed boek. Word jij onze volgende boekenwurm?

ONZE ZWALUWEN, TEAMLEDEN EN OUDERS AAN HET WOORD OVER LIST



Leren op maat van elk kind

Ieder kind is anders, gelukkig maar!
Ieder kind heeft ook een eigenheid in zijn leerproces.
Als school is het aan ons om voor ieder kind het optimale leerpad uit te stippelen.
In de klassen wordt er via meersporen gewerkt.
Zo is er een groep leerlingen die zo goed als zelfstandig aan de slag kan, een groep die een korte uitleg nodig heeft en een groep die een langere uitleg nodig heeft.
Voor sommige kinderen moeten we het op een nog meer individuele manier aanpakken.
Sommige kinderen hebben extra ondersteuning nodig om de leerstof te verwerken, andere kinderen hebben juist extra uitdaging nodig.
Ieder zorgpad krijgt de nodige aandacht op onze school.
Een eigen boek schrijven, een eigen game programmeren, een nieuwe taal leren een eigen rekenspel ontwikkelen,....als jij dat aankan, gaan we graag die uitdaging met je aan!